wtorek, 2 października 2012

Ciasto owsiane z rodzynkami - bez cukru i tłuszczu

Ciasto, rzec można, dietetyczne i może gdyby nie dodatek proszku do pieczenia, także bezglutenowe ( nie znam się na tej diecie, ale czytałam, że proszek do pieczenia też jest dla tych osób zakazany-jeśli się mylę, proszę o poprawienie ). Wymyśliłam je ot tak sobie. Pewno jest to zlepek przeczytanych gdzieś przy okazji przepisów. Nie zawiera dodatkowego cukru ani tłuszczu. Słodycz pochodzi z banana, dodanego mleka sojowego. Jest delikatnie słodkie, więc może być bazą do przełożenia marmoladą albo, jak u mnie, kremem rafaello, który pozostał mi po robieniu muffin. Najlepiej smakuje na drugi dzień, schłodzone dobrze w lodówce, wtedy jest bardziej ścisłe i wydobywa się jego pełny smak i aromat.
Składniki ( na foremkę o śr.18cm ) :
  • 200g zmielonych na mąkę płatków owsianych
  • 150g banana
  • 250g mleka sojowego ( lekko słodzonego )
  • 1 łyżka glukozy
  • 1,5 łyżki proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • garść rodzynek namoczonych we wrzątku
  • olej do smarowania 
  • kaszka lub mąka kukurydziana lub owsiana do obsypania
Wszystkie składniki mieszamy i odstawiamy, żeby płatki nieco wchłonęły płyn.W tym czasie foremkę wykładamy papierem do pieczenia, boki smarujemy olejem i obsypujemy mąką owsianą, kukurydzianą lub kaszką. Nagrzewamy piekarnik na 180C i pieczemy przez 50 minut.


Ja zastosowałam pieczenie w kąpieli wodnej. Słyszałam, że jest to sposób na równomierne wyrastanie ciasta. Hmmm, wyrosło równomiernie, ale wierzch i tak popękał. Odstawiamy ciasto do ostygnięcia najlepiej na kratce. Jest delikatne i dość mokre, nie jest jednak zakalcowate. Ciasto można pozostawić w takiej formie, jaka jest. Można też przełożyć marmoladą, posypać kakao czy karobem lub cukrem pudrem.

ciasto jest dość mokre i ciężko je przekroić, ale nie jest zakalcowate

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz